piątek, 12 stycznia 2024

Nikolaj - Agnieszka Kowalska-Bojar


Tytuł: Nikolaj
Cykl: Psychole (tom 3)
Autor: Agnieszka Kowalska-Bojar
Wydawnictwo: Motyle w nosie
Liczba stron: 240
Ocena: 10/10

Życie w piekle zawsze ma swój początek.
Pewnego deszczowego dnia na ulicach Pietropawłowska Kamczackiego ginie kobieta, osierocając sześcioletniego syna. Przez kolejne dwa lata jego życiem rządzi umysłowo chory ojciec, wykorzystując chłopca i znęcając się nad nim fizycznie i psychicznie. W końcu ofiara zabija swego kata, lecz to zbyt mało, aby nie pogrążyć się w mroku. Od tego momentu Nikolaj przez całe swoje życie, będzie nie tylko służył złu – będzie też jego najgorliwszym wysłannikiem. Bezlitosny morderca, szaleniec i biseksualny maniak, napotka jednak na swej drodze kobietę, dla której zapragnie się zmienić. Lecz nie tak łatwo jest wymówić służbę piekłu i pokonać demony we własnej głowie. Czy Nikolajowi wystarczy na to sił? Czy też ostatecznie pogrąży się w otchłani własnego szaleństwa?

"Nikolaj" jest kolejnym tomem serii Psychole i zarazem kontynuacją książki "Nie ten czas". Obie są jednymi z najbardziej kontrowersyjnymi tytułami, jakie czytałam. 

Nikolaj to taki bohater, którego z jednej strony nienawidzisz, a z drugiej w jakiś pokręcony sposób wkrada się do Twojego serca, budzi współczucie i fascynuje. Zresztą on jest tak szalony, że nigdy nie można mieć pewności co do jego kolejnych chorych poczynań. Ale i tak go tłumaczymy, usprawiedliwiamy, zapominając, że to przecież potwór, psychol. Ale te bursztynowe oczy... trudno to wytłumaczyć. Czy zatem ktoś taki może on mieć ludzką twarz? Tym bardziej że nie wie, czym są uczucia.

"Ukryty głęboko w ciemności
Nie mogę odnaleźć twojego śladu
Im bliżej jestem, tym dalej jesteś Ty."

Agnieszka Kowalska-Bojar mocno przesuwa granice tolerancji. Dlatego taka postać jak Nikolaj to doskonały przykład tego, jak można świetnie nakreślić portret psychologiczny bohatera. By go zrozumieć, autorka zastosowała liczne retrospekcje z dzieciństwa mężczyzny. Bardzo współczułam małemu Koli. Odrzucenie, ból, cierpienie, głód, poniżenie, poczucie niesprawiedliwości - żadne dziecko nie powinno mieć takiego dzieciństwa. Choć nie akceptowałam jego zachowania, to zrozumiałam, dlaczego stał się tym, kim stał.

Mamy tu nakreśloną skomplikowaną, obsesyjną, toksyczną miłość. Mówi się, że dzięki i dla miłości można się zmienić i wiele znieść... Cóż trudno się z tym nie zgodzić. Muszę przyznać, że Kamila imponowała mi tym, jak walczyła o Nikolaja. Czytelnik przekona się, czym jest poświęcenie oraz jak długa i trudna jest droga do celu.

"- Nikolaju Arnautowiczu - wyszeptała, kreśląc na blacie stołu niewielki znak krzyża. - Co mam zrobić, aby trafić do piekła? Powiedz mi, co mam zrobić? Bo życie w niebie... - roześmiała się z goryczą. - Wieczność bez ciebie będzie niekończącą się torturą."

W książce znajdziemy brutalne sceny przemocy, treści mocno kontrowersyjne, akty koprofilii, kazirodztwa i wulgaryzmy. To historia, która porywa od pierwszej strony i trzyma w napięciu aż do finału. Ale pamiętajcie: to nie jest książka dla każdego, nie każdy będzie w stanie udźwignąć to, co w niej znajdzie. 

"Nikolaj" to studium człowieka przesiąkniętego szaleństwem, złem i bestialstwem w czystej postaci. To książka i bohater, który wejdzie Wam do głów, a nawet śmiem twierdzić, że nigdy się ich stamtąd nie pozbędziecie. Jeśli jesteście ciekawi, czy Nikolaj pokona swoje demony - czytajcie. Dark erotic wyzwalający skrajne emocje? Jak najbardziej!


We współpracy z Autorką 


4 komentarze:

  1. Nie czytałam zbyt często takich książek, ale ta mnie kusi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego typu książki u Ciebie chyba nie spotkałam. Ciekawa jestem, jak byś ją odebrała 😉

      Usuń
  2. Chyba dla mnie trochę za mocna ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, jest bardzo mocna. Ale możesz spróbować 😉

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad, skomentujesz, zaobserwuhesz. A ja chętnie zajrzę do Ciebie :)