czwartek, 8 czerwca 2023

Sekret Tamary - J. Harrow

 

Tytuł: Sekret Tamary
Autor: J. Harrow
Wydawnictwo: Imagine Books 
Ilość stron: 382
Ocena: 9/10

Tamarze daleko do emerytury, ale coraz częściej czuje się staro. Rozpadające się małżeństwo, choroba męża i problemy finansowe wykańczają ją psychicznie i fizycznie. Kiedy myśli, że już nic pozytywnego jej w życiu nie spotka, poznaje przystojnego Krystiana.

Krótka, namiętna przygoda wydaje się jedynie odskocznią od szarej rzeczywistości, więc kobieta postanawia szybko o niej zapomnieć. Nie jest to jednak łatwe, bo los ponownie łączy tę dwójkę na planie pewnego programu telewizyjnego. Oboje znaleźli się w nim przypadkiem, a może to przeznaczenie?

Tamara walczy z rodzącym się uczuciem z obawy, że skomplikuje swoje życie jeszcze bardziej.
Sytuacji nie ułatwia fakt, że Krystian jest od niej... sporo młodszy.

To opowieść o trudnych wyborach, ludzkich słabościach, sile kobiet i skomplikowanych rodzinnych więzach. Historia wielkiej namiętności i walki o miłość, którą nie zawsze się wygrywa.

Przewodnim motywem "Sekretu Tamary" jest różnica wieku w związkach, gdzie to kobieta jest starsza od mężczyzny. Seksualność i potrzeby kobiet to wciąż temat tabu w naszym społeczeństwie, przez które są ignorowane. A jeśli już ktoś wyrazi w tej kwestii jakieś stanowisko, to zwykle takie pary są hejtowane. A przecież kobieta 40+ nie sprowadza się wyłącznie do roli matki czy babci. Ona ma prawo do uwagi, chce czuć się kochana, piękna i zmysłowa. Na końcu książki znajdziemy wiele informacji, ciekawostek i stereotypów w tym temacie, które J. Harrow stara się obalić. 

"To wszystko moja wina! Jestem starsza, powinnam myśleć za nas oboje i nigdy nie dopuścić do tego romansu. Zamiast tego podążyłam za głupim pragnieniem zaspokojenia swoich seksualnych i emocjonalnych potrzeb. Okropna ze mnie egoistka! Założyłam, że dla niego to będzie tylko chwilowa rozrywka, że jest typowym facetem, który w nic głębszego się nie zaangażuje. Jak mogłam tak bardzo się pomylić?"

Bardzo podobała mi się wspaniała relacja Tamary z córką. Wyraźnie czuć między nimi miłość i więź. Fragmenty te wzruszają, ale i też bawią. Oby każda matka i córka miały takie szczęście. 

To powieść przepełniona nie tylko namiętnością, ale i tęsknotą, bólem, cierpieniem, bezsilnością, tajemnicami, wyrzutami sumienia i rozterkami. Autorka porusza również temat choroby, jej następstw i tego jak wpływa na psychikę człowieka. Istotne jest tu wsparcie bliskich, ale to przede wszystkim sama zainteresowana osoba musi tego chcieć. Czymś odświeżającym jest także wątek związku dwóch kobiet, przedstawiony w sposób prawdziwy, dający nadzieję, że warto rozmawiać z najbliższymi o naszej orientacji. Bo cóż to za życie w ukryciu, prawda? W kontekście walki o równouprawnienie, jakie obserwujemy na naszych ulicach, jest to bardzo ważny głos w literaturze. 

"Tęsknię za wszystkim, czym dla mnie byłaś - za rozmowami, za ciepłem, za śmiechem, łzami, twoim ciałem, zapachem, głosem... Próbuję żyć bez ciebie i być szczęśliwy. Nie wychodzi mi, nie umiem tego połączyć."

"Sekret Tamary" to życiowa powieść o trudnej tematyce, o dojrzałej kobiecie i jej zmaganiach z uprzedzeniami ludzi, walce o to, czego pragnie, odkrywaniu siebie. To książka, którą powinna przeczytać każda kobieta (choć mężczyzna też), by zrozumieć, że nie ważne co myślą i mówią o nas inni. To nasze życie, nasze wybory i nic nikomu do tego. Każdy z nas ma prawo do szczęścia! Miłość nie liczy lat! Czy Tamara zaryzykuje i odmieni swoje życie? To trzeba przeczytać! 


We współpracy z Wydawnictwem Imagine Books





5 komentarzy:

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad, skomentujesz, zaobserwuhesz. A ja chętnie zajrzę do Ciebie :)