sobota, 23 września 2023

Zły - Helena Leblanc [Przedpremierowo]

 

Tytuł: Zły
Cykl: Kalabria (tom 1)
Autor: Helena Leblanc 
Wydawnictwo: Litera Inventa
Liczba stron: 272
Ocena: 9/10

Domenico Buscetta jest zbiegłym bossem kalabryjskiej mafii, ukrywającym się przed własnymi ludźmi w lesie. Jego godziny są policzone, dlatego decyduje się opowiedzieć, kto sprawił, że ktoś taki jak on, znany w Kalabrii jako Zły, stał się zbiegiem. Opowieść cofa się w czasie, wyjaśniając, kim jest Domenico, skąd wziął się w Kalabrii i dlaczego stracił wszystko, co miał za sprawą niemożliwej do zrealizowania miłości. Okazuje się, że historia się powtarza, bo trzydzieści parę lat wcześniej za sprawą niemożliwej miłości on sam przyszedł na świat...

"Zły" jest pierwszym tomem serii Kalabria. To romans mafijny, w którym Helena Leblanc zabierze Was w podróż do gorącej włoskiej Kalabrii. Dodam iż historia inspirowana jest prawdziwymi wydarzeniami, jakie miały miejsce w tym regionie.

Bohaterowie są wyraziści, z nimi nie można się nudzić. Domenico i Iga to zderzenie dwóch różnych światów. O ile w sprawach uczuć potrafią osiągnąć porozumienie (ich relacja jest iście gorąca), o tyle w przypadku życia, jakie prowadzą, stoją na odległych biegunach. Czy Zły dla miłości będzie w stanie się zmienić i... ponieść konsekwencje? 

"We Włoszech, nawet wśród przestępców miałem złą sławę. Nazywano mnie Il Male, Złym. I wierzcie mi, zasłużyłem na to miano. Byłem bezwzględny, okrutny i sprawiało mi to przyjemność. Upajałem się władzą, czułem się panem życia i śmierci. Prawie jak Bóg. Byłem nim, aż pojawiła się ona, odmieniła moje serce i odwróciła światopogląd o sto osiemdziesiąt stopni."

Bardzo polubiłam się z Igą. To kobieta silna, waleczna, ale gdy tylko znajduje się w pobliżu Domenico... kompletnie traci głowę. Ale która z nas by tego nie zrobiła, jeśli facet byłby jej pierwszą miłością i teraz powrócił. Wszak pierwszych miłości się nie zapomina, prawda? 

Warto też zwrócić uwagę na ojca Domenico Luciano. W gangsterskim świecie nie tak łatwo o relację, jaką ukazała nam autorka. Na pewno to wyróżnia tę książkę na tle innych tego gatunku. Ale o co dokładnie chodzi, nie mogę Wam zdradzić.

A przyjaźń... Czymże ona tak naprawdę jest? Czy przyjaciel może cię zlikwidować w imię zasad mafii? Może. Bo musi. Jak w takim wypadku zachowa się Luigi? Czy będzie wierny Domenico czy organizacji?

"- Byłem już praktycznie martwy. I do tego miałem zginąć z ręki mojego jedynego przyjaciela. Co za ironia losu...
- Powiedz mi jedno, Domenico - poprosił Luigi, ciągle trzymając mnie na muszce. Podobnie zresztą jak Francesco. - Czy ona była tego warta? 
- Tak, przyjacielu - odpowiedziałem pewnie. - Nikt nie jest wart mojego życia bardziej od niej - odpowiedziałem szczerze."

Rodzina, honor, zasady... spotkanie po latach, tajemnice z przeszłości, zakazana miłość, włosko-polskie powiązania, władza, nielegalne intetesy, narkotyki, porwania, handel bronią i ludźmi - to główne motywy książki. Wszystko ubrane zostało w zaskakujące wydarzenia oraz wartką, trzymającą w napięciu do finału akcję. Liczne retrospekcje pozwalają zrozumieć, jak i dlaczego główny bohater znalazł się w tym, a nie innym miejscu. Można by rzec: historia zatacza koło? Jaka jest prawda?

"Zły" to przepełniona emocjami, brutalnością i namietnością hitoria, która pokaże, że nie tak łatwo wejść na drogę dobra. Przyjaźń, lojalność i miłość zostaną poddane próbie... Czy Iga wyda Dominica. Czy mafiozo i policjantka będą mogli być razem? Sprawdźcie sami! 



We współpracy z Wydawnictwem Studio Litera Inventa


4 komentarze:

  1. Jakoś trudno mi czytać książki,w których kryje się brutalność.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka zbytnio mnie nie zaciekawiła :/ Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka zbytnio nie jest dla mnie... Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie książki to ja lubię! :) Zapisuję sobie tytuł!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad, skomentujesz, zaobserwuhesz. A ja chętnie zajrzę do Ciebie :)