sobota, 21 września 2024

Patrz ze mną w gwiazdy - Anna Szafrańska


Tytuł: Patrz ze mną w gwiazdy 
Cykl: Besties forever (tom 2)
Autor: Anna Szafrańska 
Wydawnictwo: Yavi
Liczba stron: 320
Ocena: 9/10

Siedemnastoletnia Majka nie ma w życiu łatwo. Cały dom jest na jej głowie. Dziewczyna musi prać, sprzątać, gotować i prasować. W dodatku bracia nieustannie jej dokuczają, a mama nie zwraca na nią uwagi i porównuje ze starszą (według niej idealną) siostrą. Na szczęście Maja zawsze może liczyć na swoje najlepsze przyjaciółki, Tosię i Lenkę.

Kiedy zostaje potrącona przez samochód, pomaga jej przystojny Caleb. Od tej pory chłopak wielokrotnie proponuje nastolatce randkę. Ona jednak konsekwentnie odmawia. Bo nie wierzy w miłość ani… w siebie.

Czy Calebowi uda się namówić Majkę na spotkanie?

Czy relacja dziewczyny z rodzicami i siostrą zmieni się na lepsze?

"Patrz ze mną w gwiazdy" jest drugim tomem serii Besties forever. To książka, podobnie jak "Bądź moją gwiazdą" z przekazem, do wyciągnięcia odpowiednich wniosków.

To historia, w której mamy motyw braku zrozumienia i akceptacji ze strony najbliższych, a w konsekwencji prowadzącej do utraty wiary w miłość i w siebie. 

Warto zwrócić tu uwagę na to, jak wygląda relacja Majki z rodzicami i rodzeństwem, a zwłaszcza ze starszą siostrą, która stawiana jest jej za wzór. Faworyzowanie jednego z dzieci nigdy nie powinno mieć miejsca. Prowadzi to do wielu kompleksów tego drugiego. Jednak dziewczyna ma to szczęście, że może liczyć na wsparcie przyjaciółek. Anna Szafrańska kolejny raz pięknie przedstawiła nastoletnią przyjaźń, która dodaje sił, by się nie poddawać. Bo z każdej sytuacji jest wyjście. Trzeba tylko się odważyć zawalczyć.

Interesująco został zarysowany wątek romantyczny. Niepewność, strach przed odrzuceniem i powolne budowanie relacji z Calebem to żniwo tego, z czym na co dzień musi mierzyć się dziewczyna. Majka pod maską sarkazmu skrywa uczucia i emocje, których się boi. Czy uda się jej je oswoić? I czy chłopak poskromi tę złośnicę?

"Bałam się nawet pomyśleć, że komuś może na mnie zależeć, że ktoś mógłby się we mnie zakochać. Bo jak miałby to zrobić, skoro ja sama siebie nie kochałam? Całe życie wmawiano mi, że jestem gorsza, brzydsza, pokraczna, więc tak myślałam. Kłamstwo powtarzane wiele razy, staje się prawdą, nie? Dlatego postawiłam mur, za którym schroniłam swoje serce w obawie, że ktoś kiedyś może je złamać. Tyle że Caleb zrobił małą, mikroskopijną szczelinę. Powoli budziło mnie do życia i dawał nadzieję. Nie chciałam tego. Nie chciałam go polubić. Zakochać się. A właśnie to robiłam."

"Patrz ze mną w gwiazdy" sprawiła, że ponownie wróciłam pamięcią do moich pierwszych zauroczeń, miłości i sile przyjaźni. To książka o dorastaniu, poszukiwaniu siebie, walce o swoją przyszłość, dążeniu do realizacji marzeń. To jedna z tych książek, które pokazują właściwe wzorce, jakimi powinni kierować się nastolatkowie, ale przede wszystkim to, jak rodzice powinni traktować dzieci. To słodko-gorzka, pełna emocji powieść, którą polecam każdemu, bez względu na wiek. 




We współpracy z Wydawnictwem Yavi


1 komentarz:

  1. Nie czytałam jeszcze pierwszej części, ale mam ochotę to nadrobić.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad, skomentujesz, zaobserwuhesz. A ja chętnie zajrzę do Ciebie :)