środa, 16 czerwca 2021

Fascynacja - Adrian Bednarek


Tytuł: Fascynacja 
Cykl: Cykl o Oskarze Blajerze (tom 3)
Autor: Adrian Bednarek 
Wydawnictwo: Novae Res
Ilość stron: 470
Ocena: 10/10

Są takie tajemnice, za które warto zapłacić każdą cenę. Choć bestsellerowe powieści przyniosły mu sławę, a serial nakręcony na podstawie jego książek okazał się wielkim hitem, Oskar wciąż mieszka w skromnej chatce na odludziu, gdzie skrywa swoją największą tajemnicę. Życie Blajera zaczyna się komplikować, gdy ktoś brutalnie zabija aktorkę grającą główną rolę w serialu opartym na jego powieściach. Kilka dni później Oskar poznaje tajemniczą blondynkę do złudzenia przypominającą zmarłą ukochaną. Dziewczyna przedstawia się jako Luiza, a Blajer widzi w niej idealne odbicie miłości swojego życia. Tymczasem giną kolejne dziewczyny, a sposób działania zabójcy przypomina bohatera jednej z jego powieści. Kiedy policja rozpoczyna śledztwo, a wokół Oskara zaczyna się robić gorąco, postanawia wytropić mordercę na własną rękę...

"Fascynacja" zamyka cykl o Oskarze Blajerze. Każda z części to dla mnie czyste szaleństwo, nie tylko w kontekście tego wszystkiego, co wymyślił autor, ale przede wszystkim głównego bohatera. Jego postać jest tak pokręcona i popaprana, że czasem trudno to ogarnąć. Niezwykle fascynujące było obserwowanie tego, jak zminiała się jego osobowość, życie i otoczenie. Jego psychika to jedna wielka zagadka. Tu nic nie jest pewne, czytelnik nie wie, co jest prawdą, a co fikcją.

"W ciągu swojego trzydziestodwuletniego życia całkiem przypadkowo dorobiłem się statusu seryjnego mordercy."

Bohaterowie drugiego planu to również interesujące jednostki. Żadna z nich nie jest idealna, każda ma coś za uszami. Autor miał naprawdę fajny pomysł na to, by czytelnik czuł dyskomfort obcowania z tak niepokojącymi postaciami.

Historia prowokuje do szukania odpowiedzi na pytanie o to, jak bardzo można kochać. Czy miłość jest silniejsza niż śmierć? Ogólnie miłość przedstawiona jest tu w specyficzny sposób, z różnymi jej obliczami.

"Świeżo poznana dziewczyna wyglądała jak żywa kopia mojej ukochanej. Najchętniej poszedłbym teraz za nią, śledził ją, wyczekał na odpowiedni moment, wsadził do bagażnika i zawiózł do siebie. Nawet nie musiałbym zmieniać jej imienia."

Szaleństwo, obłęd, obsesja, po prostu czyste wariactwo - autor ukazuje tę najgorszą stronę człowieka, a ja nie mogę wyjść z podziwu jak bardzo się mi to podobało, jak wciągnęłam się w psychopatyczny i socjopatyczny świat Oskara.

"Była przerażona. Zastanawiała się, czy zagłodzi ją na śmierć, znów zacznie torturować, czy może wymyślił coś jeszcze gorszego. Dotąd, nie licząc krótkich okresów głodówki, doby w ciemności, czy dwóch dni, które musiała spędzić przywiązana do łóżka za obgryzanie paznokci, traktował ja łagodnie i subtelnie. Kary miały temperować, nie krzywdzić. Po waterboardingu zobaczyła prawdziwą bestię drzemiącą w Oskarze Blajerze."

Adrian Bednarek nie hamuje się w tworzeniu brutalnych wątków. Dla bardziej wrażliwych czytelników sceny przemocy mogą być zbyt mocne. Bez wątpienia każda z części dostarcza innych przemyśleń, emocji i wrażeń.

"Fascynacja" to powieść, która i przeraża, i fascynuje, obnażając mroczne zakamarki ludzkiego umysłu. Czy jest szansa, że Oskar się opamięta? A może ma już tak spaczone spojrzenie na rzeczywistość i pojęcie miłości, że nie będzie to możliwe? Sprawdźcie koniecznie, bo warto!




Recenzja powstała we współpracy z Wydawnictwem Novae Res


14 komentarzy:

  1. Ja jeszcze nie czytałam poprzednich tomów, ale mam je w planach.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  2. No pewnie, że przeczytam tę książkę. Czuję się nią bardzo zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi się podobała! Najbardziej ze wszystkich trzech części :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam tej serii i jak na razie nie mam jej w planach.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cała ta seria wciąż przede mną. Niesamowicie podoba mi się stylistyka okładek. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przyznaję, że jeszcze nie czytałam nic z tej serii, ale skoro tak dobrze się czyta to z chęcią po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka już na mnie czeka. Ach, jak jestem ciekawa ,co ten Oskar teraz wymyśli;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie znam Autora, ale widzę, że czas to zmienić!

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie przeczytam, ale zacznę od 1 części ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. By zrozumieć Oskara (choć nie wiem czy można go tak do końca zrozumieć) trzeba zacząć od pierwszego tomu 😃

      Usuń
  10. Taki kryminał długo zostaje w pamięci. Bednarek stworzył arcydzieło! Kto nie czytał, koniecznie musi nadrobić zaległości. :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad, skomentujesz, zaobserwuhesz. A ja chętnie zajrzę do Ciebie :)