środa, 3 marca 2021

Underground - Agata Suchocka [Premierowo]

 

Tytuł: Underground
Autor: Agata Suchocka 
Wydawnictwo: Akurat
Ilość stron: 353
Ocena: 8/10

Odrażający, brudni, źli. Piękni, ponętni, szaleni. Zagubieni, załamani, straceni. Tacy właśnie są bywalcy undergroundu. Za dnia studenci, pracownicy korporacji, dzieci z dobrych domów, dziedzice majątków, nocami w sekretnych klubach otwartych tylko dla wtajemniczonych, odziani w skóry, lateks i ćwieki, upojeni alkoholem i narkotykami, tańczą swoje dzikie, orgiastyczne pogo. Wśród nich jest psychotyczna Marla, która nie wie, kiedy zboczyła ze ścieżki normalnego życia i wpadła w bagno. Otacza się podobnymi sobie szajbusami, przypominającymi postaci z kreskówek, a może raczej z horrorów. Czy uda jej się wydostać? Czy będzie potrafiła zbudować choćby w miarę normalne relacje z trzema zainteresowanymi nią mężczyznami? Czasem trzeba kompletnie się zgubić, żeby się odnaleźć.

Książka ocieka brutalnością, nie możecie tu liczyć na kwiatki i serduszka. Nie każdemu więc ta forma prowadzenia fabuły przypadnie do gustu. Przyznam że takiej książki jeszcze nie czytałam, ale i z taką bohaterką też się nie spotkałam. Tu wszystko jest pokręcone, specyficzne.

Pierwszym co zwróciło moją uwagę, to oryginalne imiona i ksywki bohaterów. Z większością z nich nigdy nie spotkałam się w literaturze. Bez dwóch zdań można ich zapamiętać na dłużej. Ale nie tylko jeśli chodzi o tę kwestię, ale i cechy charakteru, czy szczegółowe opisy tego, jak się zachowują czy wyglądają. Bez wątpienia wyróżniają się, budzą emocje.

Marla to postać, która intryguje, szokuje, z pewnością nie pozostawia nas obojętnymi na to, jakie wiedzie życie. A jest to mocno specyficzne połączenie, gdyż kobieta w ciągu dnia pracuje jako tłumaczka, zaś wieczorami zmienia się w kogoś nie do poznania. Nosi lateks, skórę, glany, imprezuje do upadłego, w alkoholowym cugu i ćpaniu mężczyzn prowokuje i traktuje przedmiotowo, stacza się coraz bardziej na dno. Miewa irracjonalne lęki, fobie, manie i dziwactwa. Ale chyba gdzieś podświadomie pragnie miłości. Bohaterka rozczarowuje czytelnika swoim zachowaniem, by za chwilę wzbudzić w nim współczucie, czego wynikiem jest jej emocjonalne zagubienie.

"Jej życie przeniosło się do podziemia, do undergroundu, toczyło wśród podobnych jej desperatów, niemających już nic do stracenia.
Ona również nie miała już nic.
Zgubiła siebie.
I nawet nie zauważyła, kiedy i gdzie to się stało."

Jest jeszcze trzech facetów, którzy są nią zainteresowani. Ale czy któremuś można zaufać? O co im wszystkim chodzi? Jeden z nich szczególnie podbił moje serce swoją opiekuńczością oraz tym, że dla miłości potrafił zaryzykować dosłownie wszystko! Powiem Wam, że podziwiałam jego cierpliwość i wytrwałość. Czy Marla  da sobie pomóc?

"Chciał, aby w końcu przestała traktować go jak brata i dostrzegła w nim mężczyznę. To dla niej się zaharowywał, hołubiąc marzenia o wspólnej przyszłości, snując plany tak odważne, że nawet bał się nimi podzielić."

Nie znajdziemy za wiele dialogów, za to dużo wspomnień, myśli oraz trafnych porównań. Książka jest dopracowana, spójna i szczera, a język niezwykle barwny. Zabrakło mi jedynie na poczatku każdego z rozdziałów wzmianki którego z bohaterów dotyczy.

"Underground" to powieść inna niż wszystkie, ociekająca mrocznym delirycznym klimatem, z ciężkim przekazem, brutalna, prowokująca, budząca skrajne emocje i uczucia. Spotkacie tu brak jakichkolwiek zahamowań, dużo tajemnic i lęków. To studium destrukcyjnej osobowości, obraz zagubionych ludzi, którym zabrakło rodzinnego ciepła i akceptacji. To co, zajrzycie do podziemia, do undergroundu? Ja polecam!


Recenzja powstała we współpracy z Wydawnictwem Muza





8 komentarzy:

  1. Nie wiem czy ta ksiażka przypadłaby mi do gustu ale zaciekawiła mnie i mam ochotę ja przeczytać. Podoba mi się, że budzi skrajne emocje i jest prowokująca :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem mocno zaintrygowana:)

    OdpowiedzUsuń
  3. To niekoniecznie moje klimaty, więc pomimo Twojej opinii po nią nie sięgnę.
    Pozdrawiam
    Natalia

    OdpowiedzUsuń
  4. Czuję się mocno zaintrygowana tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zaintrygowałaś mnie tym opisem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Sama nie wiem. Jakoś nie jestem przekonana do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja tez się zastanawiam, czy to książka dla mnie. Z ciekawości mogłabym przeczytać. Może okazałoby się, że trafi w mój gust :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z chęcią ją w wolnej chwili sprawdzę.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad, skomentujesz, zaobserwuhesz. A ja chętnie zajrzę do Ciebie :)