czwartek, 29 września 2022

Siostra nazisty - Wiktoria Gische


 Tytuł: Siostra nazisty 
Autor: Wiktoria Gische
Wydawnictwo: Mando
Ilość stron: 304
Ocena: 7/10

Brat staje się zdrajcą. Ukochany wrogiem. Ona musi odnaleźć siłę, by stawić czoło wojnie.

Jak dużo można poświęcić dla miłości?
To spotkanie odmieni całe jej życie. Marta, młoda Ślązaczka, podczas nocy sylwestrowej zakochuje się bez pamięci w przystojnym Niemcu. Ich miłość wydaje się bajkowa do czasu wybuchu wojny.
Bez akceptacji rodziny, na przekór wszystkiemu, walczą o swoje uczucia. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że jeden z braci Marty jest zafascynowany nazizmem. Odwraca się od rodziny i angażuje w politykę.
Martą targają skrajne emocje. Z jednej strony bezgranicznie kocha męża, a z drugiej całym sercem pragnie pokoju. Co zrobi? Jak potoczą się losy jej podzielonej przez wojnę rodziny?

Akcja "Siostry nazisty" dzieje się w czasach II wojny światowej. Historie inspirowane prawdziwymi wydarzeniami zawsze znajdują miejsce w moim sercu i głowie. Jednak taka pozycja obowiązkowo musi mieć coś w sobie, co sprawi, że nie będę w stanie przerwać jej lektury a dodatkowo będzie potrafiła mnie czymś zaskoczyć. Tym czymś okazało się ukazanie wojennych wydarzeń z perspektywy śląskiego narodu.

"Zauważyłem, że człowiek to takie dziwne zwierzę. Potrafi przyzwyczaić się do wszystkiego. Potrafi zobojętnieć na wszystko. Rany innych i ich śmierć już mnie tak nie przerażają jak wcześniej. Przywykłem. Opatrzyłem się z bólem. Z każdym rodzajem bólu."

Poznajemy młodą Ślązaczkę Martę - silną, a jednocześnie wrażliwą młodą kobietę, która pragnie jedynie pokoju i bycia szczęśliwą. Jest rozdarta pomiędzy miłością do rodziny a przystojnym Niemcem. Wbrew swojemu pochodzeniu i statusowi Marta postanawia zaryzykować i związać się z Romanem. Ich związek nie będzie należał do łatwych. Ich miłość naznaczona będzie wieloma, nierzadko tragicznymi dylematami, wyborami i poświęceniami.  Radość, marzenia i nadzieje przeplatają się z cierpieniem, nienawiścią i okrucieństwem, jakie trudno sobie wyobrazić.

"Nikt, powtarzam nikt, nawet mój ojciec, nie będzie mi układał życia i nie będzie mi robił wyrzutów z powodu tego czy innego posunięcia."

Wszelkie podziały w okresie wojennym zawsze przybierają na sile. Te polityczne, społeczne, ale i te dotyczące zwykłych ludzi. Autorka przedstawiła fascynację nazizmem brata Marty oraz wynikające z tego konsekwencje i nieporozumienia rodzinne. Jednak ten wątek jest jakby poboczny. Z racji tytułu książki, oczekiwałam jego szerszego rozwinięcia. Może dzięki temu pozwoliłoby mi to zrozumieć Jorga.

Wiktorii Gische wspaniale udało się oddać ducha Śląska tamtego okresu. Zadbała również o inne ważne elementy, jak chociażby ukazanie zwykłej codzienności mieszkańców, śląską gwarę czy ciekawe anegdoty. Z kolei czytelnik wyraźnie wyczuwa napięcie i strach przed nieznanym, z jakim mierzą się postaci. 

"Siostra nazisty" to prawdziwa, przejmująca powieść o pięknej, a jednocześnie trudnej i zakazanej miłości w obliczu okrucieństwa wojny. Czy to uczucie ma szansę przetrwać? Warto sprawdzić! Emocji i głębokich refleksji nie zabraknie.


We współpracy z Wydawnictwem Mando



5 komentarzy:

  1. Zapowiada się super. Bardzo lubię książki z wojną w tle :) Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie książki zdecydowanie sobie cenię i często po nie sięgam. Ten tytuł również mam w planach przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam jakieś dziwne upodobanie do zapoznawania się z książkami z III Rzeszą i II wojną w tle.

    OdpowiedzUsuń
  4. Rzadko sięgam po książki z wojną w tle, bo potem ciężko mi się pozbierać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ślicznie napisane. Powieść w marzeniach i planach.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad, skomentujesz, zaobserwuhesz. A ja chętnie zajrzę do Ciebie :)