środa, 27 października 2021

Świąteczne namiętności - zbiór opowiadań [Premierowo]

 

Tytuł: Świąteczne namiętności 
Praca zbiorowa: Paulina Świst, Anna Wolf, Kinga Litkowiec, Magdalena Winnicka, K.C. Hiddenstorm, Patrycja Strzałkowska, J.B. Grajda, Agata Suchocka, Edyta Folwarska, Charlotte Mils
Wydawnictwo: Akurat
Ilość stron: 352
Ocena: 8/10

Już kiedyś się spotkali. Już kiedyś ze sobą byli. Już kiedyś było upojnie, dziko, gorąco.. A może wcale nie? Może pierwsze, nieistotne i prawie zapomniane spotkanie to był zaledwie wstęp do czegoś znacznie większego, gwałtowniejszego, szaleńczego? Życie pisze różne scenariusze ponownych spotkań. Te, których wspólnym mianownikiem są pożądanie i namiętność, są szczególnie interesujące.

"Świąteczne namiętności" to zbiór dziesięciu opowiadań polskich autorek, których twórczość miałam okazję poznać za sprawą ich pełnowymiarowych powieści lub opowiadań. Jedynie twórczość Edyty Folwarskiej była dla mnie nieznana. Przygoda ta wypadła udanie.

Niektóre teksty i ich bohaterowie byli mi znani z innych opowiadań lub powieści autorek. Fajnie było ponownie do nich wrócić. Są też takie, które zwiastują kontynuację.

Jedne nowelki mają w sobie więcej lub mniej pierwiastka świąt, a niektóre wcale, a wręcz ich akcja była umiejscowiona latem. Mnie w zasadzie to nie przeszkadzało, aczkolwiek jeśli nastawienie się na typową świąteczną antologię, może być to pewnym problemem.

Autorki kuszą krótką formą. Czarują czytelnika sposobem pokazania tematu wiodącego, jakim jest namiętność, a być może i coś więcej... Uczucia te przedstawione są z różnych perspektyw. Będzie pięknie, romantycznie, sentymentalnie, ale i smutno, z bólem i cierpieniem, wyniszczająco, a nawet zabójczo! Wyraźnie dało się wyczuć niebezpieczeństwo. Jestem pewna, że każdy znajdzie tu takie opowiadanie, które akurat wpasuje się w jego gusta.

"Nie wiedziałam już, czy inaczej pojmowałam "miłość" niż mężczyźni, którzy pojawiali się w moim życiu. Może to ze mną było coś nie tak, skoro myśłałam, że jak się kogoś kocha, to się tej osoby nie rani..."

Na kartach tej publikacji znajdziemy całe spektrum ludzkich problemów, emocji, uczuć, rozterek i niepewności. Marzenia, nadzieje, tajemnice, niespodzianki, intrygi, tarapaty... Bohaterom przyjdzie zmierzyć się z samotnością, odrzuceniem, pragnieniem miłości, zdradą, potrzebą przebaczenia, zaufaniem. 

"Trzymałem ją jak motyla w słoiku, pielęgnując wyobrażenia o niej, które nie miały nic wspólnego z rzeczywistością. Z jej marzeniami. Wytrzymywała ze mną, gdyż posiadanie przy boku mężczyzny gotowego spełniać wszystkie jej zachcianki, będącego na każde skinienie  było po prostu wygodne."

Opowiadania zawierają gorące momenty, nutkę humoru, czasem ostrego języka i ciętych ripost. Poszczególne nowelki miały w sobie więcej lub mniej pierwiastka grzeszności. Każda z nich okazała się dla mnie na swój sposób interesująca, dyskretnie przekazywała ważne życiowe wartości, o których często w zabieganej codzienności zapominamy. Co ciekawe, większość z tych tekstów mogłoby bez problemu zostać rozwinięte w dłuższej formie.

Każde opowiadanie jest inne, napisane w różnym stylu i poprowadzoną fabułą. Łączą je jednak gorące uniesienia, pożądanie i pikanteria. Myślę więc, że jest to idealna lektura na poprawę nastroju i relaks. 

"Świąteczne namiętności" to doskonały wybór dla wielbicieli krótkiej formy literackiej. I choć nie wszystkie opowiadania wpisują się w klimat świąt, to warto je poznać i dać się porwać namiętności, jaka wybrzmiewa z kart książki.  



Recenzja powstała we współpracy z Wydawnictwem Muza



4 komentarze:

  1. Choć nie jestem fanką opowiadań, to jednak na powyższą antologię się skuszę, bo mnie jakoś mocno zaintrygowała.

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam serdecznie ♡
    Wspaniała recenzja. Przyznam, że ja jestem zaciekawiona i raczej skusze się na tę lekturę ^^
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny. Będzie mi bardzo miło jeśli zostawisz po sobie ślad, skomentujesz, zaobserwuhesz. A ja chętnie zajrzę do Ciebie :)